söndag 2 oktober 2011

Kökschef? Jo, man tackar :)

Har varit hemma i drygt två timmar nu efter en minst sagt annorlunda helg på Öland
I fredags jobbade vi som idioter, för att inte tala om lördagen.
Fast på lördagen tog lixom maten slut klockan halv sju typ..så vi kunde inte göra så mycket mer än att ta en dusch, klä på sig mindre illaluktande kläder o gilla läget...o det gjorde vi.
Eller ja, jag o Jacque stod ut till klockan 22.00 innan vi gick i deck, men de andra hade visst festat tet' ordentligt :)

Vad har jag gjort?
Jo, ni förstår att min morbror o hans vän Gustaf är lite ekologiska o närodlade.
De lagar ekologisk närodlad mat (Gustaf är kock) och brygger eget öl o mustar äppelmust (Morbror Jens är barnörd)
O varje år under skördefestivalen på Öland så öppnar de en liten utomhusservering på en supermysig gård där de säljer allt sitt goda och matar folk med hamburgare, fiskburgare, veggoburgare, öl, must och diverse annat gott.
Detta går bra som tusan och förra året kom de på att de nog behövde lite personal.
Tadaaa! Där kom mamma, syrran o jag in i bilden.
Meningen var då att jag och mamma skulle servera/plocka disk medan Jacque fixade burgare.
Men sammalnlagt tror jag att jag spenderade max 3 timmar som servitris innan jag hamnade på det stället som jag trivs allra bäst...i köket :)
Jag har lagat mat så det står härliga till.
All mat ska ju som sagt vara ekologisk, närodlad och dessutom hemlagad.
Gustaf hade lagt in gurka till burgaren, utvecklat två recept till dressing och en massa annat. Så det jag har gjort är att tillverka sakerna.
Jag har fixat potatis, vispat majjodressing till förbannelse, knådat köttfärs, plattat burgare, stekt fiskburgare, preppat grönsaker och ost...u name it!
Men så kul jag har haft! Älskar att laga mat :)

Nu kvällsmat, sen sängen...ladda för en ny vecka på "vanliga jobbet".
Bara två veckor kvar till fest o finbesök! :D

Avslutar med några bilder från Öland.



Det översta fönstret var vårt sovrumsfönster.

"Vårt hus"

Gården, med "vårt hus" till höger i bild.



Välkomna till serveringen!

Härlig miljö gjorde halva upplevelsen :)

Del av serveringen och trädgården.

Knåda knåda 20 kilo färs...haha!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar