söndag 29 januari 2012

Nya tag.

Imorgon är det måndag.
En sån dag då många tänker att: "Nu börjar mitt nya liv"
Och självklart är en måndag minst lika bra som nån annan dag att börja om på nytt :)

Så då tänkte jag att jag hjälper till lite på traven med frukosttips.
Frukosten är det som oftast är svårast.
Om man är en sån som överhuvudtaget äter frukost så handlar det i nästan alla fall om mackor.
Om man inte är en sån som äter frukost så borde man börja.
Inte nog med att det är jätteviktigt att  fylla på förråden efter natten, det hjälper också för matvanorna under resten av dagen.
Äter man en rejäl frukost så minskar det sug och småätande senare.

Helt ok, om inte rent av mycket bra frukostmat är:
Ägg! I alla dess former.
Röror (creme fraiche och tonfisk, räkor, fetaost...)
Avocado, passar superbra ihop med nån röra :)
Ost, skinka, korv.
Bacon.
Turkisk yoghurt. Jag brukar blanda i lite fun light (jordgubb) och lite sötningsmedel i min turkyoghurt, smakar som smält glass :)
För er som kan äta mandlar så finns det ett bröd man kan göra i micron, men ät inte det varje dag. Mandel är inte bra i för stora mängder

Mandelbröd.
1 dl mandelmjöl (går utmärkt att göra själv i mixer, gör en hög och förvara i burk)
1 ägg
ca 25g smör (riktigt smör, absolut aldrig margarin)
salt.

Smält smöret i en djup tallrik i micron. Blanda i ägg, mjöl och salt till en gegga.
Ställ in tallriken i micron igen och kör i 2 min på högsta effekt.
Voila! Bröd. Asgott att äta varmt med bregott och ost :)


Man kan såklart göra egen müsli också.
Nötter, fröer, kokos, kanel...bara fantasin sätter gränserna. Men återigen. Nötter kan innehålla en del kolhydrater så var försiktig och kolla när ni handlar vilka nötter som är bäst.
Alltid (eller så ofta det bara går) så ska kolhydratinnehållet vara max 5g per 100g.

God morgon!! Och smaklig spis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar